zondag 28 december 2014

The christmas dress I was not wearing - Burda 2/2014


Het idee was om op het laatste moment toch nog een kerstjurk te naaien. Ik had vorig jaar een jurk (niet zelf gemaakt) maar tussen ons gezegd was het niet mijn stijl (ik houd van kleur!!) en die jurk was alles behalve vrolijk. Hoe dan ook ik verkocht de jurk en ik hoop dat er iemand nu gelukkig mee is. 

De afgelopen weken voor kerst hingen de winkels vol met zwart, grijs, zwart, grijs, zwart, grijs...zag ik daar donker blauw? 
En als ik dat dan zie vraag ik me af waarom je met kerst speciaal gekleed moet?  Het mo├ęt natuurlijk niet.. maar tijdschriften, etalages, reclamefolders en reclame op tv benadrukken maar al te graag dat je zonder glitter coctailjurk toch echt niet optimaal je kerstdagen kunt beleven.
Nog vreemder is dat als je je dan in je outfit hebt gehesen (vergeet niet de body control die in elke reclame folder stond) je onderweg moet naar familieleden waar je halverwege de avond wenst dat je  comfortabele kleding en vooral ruimer! had aangetrokken zonder 'gecontrol'. Of je staat je best te doen voor een kerstdiner in je keuken en vervolgens spat er ...VET....op je nieuwe kleding....de rest hoef ik niet te vertellen toch?

Dus nadat ik dit alles had overwogen besloot ik...toch maar aan de slag te gaan. Ik sloeg de Burda 02/2014 open en zag daar model 102.

102_0214_b_large
Bron: www.burdastyle.com
 Het leek me niet een moeilijk model en de stof had ik nog liggen. Stenzo met olifanten. Liefde op het eerste gezicht op het stoffenspektakel. Die kleuren! Prachtig...


Op sommige plekken heb ik gebruik gemaakt van hot-fix steentjes om de jurk wat pit te geven. De coupelijnen in het voor- en achterpand heb ik met een siersteek doorgestikt. Evenals de kleppen van de zakken.



De zakken zien er misschien moeilijk uit, maar het patroon is twee sterren en dus valt het erg mee. De klep zit er gewoon boven en niet via een paspel, dus dat scheelt extra werk.
De zak zit op heuphoogte en daarom is het fijn dat er een plooi in zit, qua bewegingsvrijheid.


De achterkant met een blinde rits (mijn paspop past de jurk niet). De dag voor kerst was hij klaar... dacht ik. Maar ondanks dat ik het patroon had aangepast naar eigen maat en ik de rits dicht kreeg en hij misschien van achter wel goed aansloot, voelde ik me er erg ongemakkelijk in. Ik kon niet goed bewegen en het voelde alsof staan een betere optie was dan zitten. Dus trok ik met kerst een trui en maillot aan en hing de jurk op een hanger te wachten. Nu heb ik de naden wat uitgelegd en de hals uitgediept want ik kon geen adem krijgen. 
Misschien met oudejaarsavond een nieuwe kans geven?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten