vrijdag 6 maart 2015

The tailored winter coat


Het project bloed, zweet en tranen...
Dit is de jas voor mijn examen tot coupeuse. Eén van de examen opdrachten is het maken van een 'mantel' met binnenwerk. Daarmee bedoel ik het toevoegen van haardoek, versteviging, voering en heel veel kleine steekjes met de hand. De jas is geïnspireerd op verschillende mooie jassen die ik zag en dat tot een eigen ontwerp gemaakt.
Het was heel veel werk. Eerst het vinden van de geschikte stof (rood dat wist ik wel). Na het bestellen van verschillende monsters om te kijken hoe de kleuren zouden zijn en de dikte van de stof, koos ik na lang dubben voor deze rode mantelstof. Nu is het zo (dat is mijn ervaring) dat pas als je begint te werken met een stof je kunt bepalen of het prettig werkt. 
De kleur is prachtig, het is vrij dik materiaal, misschien iets té? Maar dat geeft niet zo, wat wel gaf was dat het ontzettend, ontzettend!! pluist...alles was constant rood van het stof.
Het haardoek bij de reverskraag is met de hand vastgezet met pikeer steekjes. 

Eerst had ik voor de jas een andere voering, maar dat ging helemaal mis. Dus nu met satijnvoering erin is het een stuk beter. Bovendien voelde je door de eerste voering het haardoek (paardenhaar) prikken. Ik moet er niet aan denken dat te voelen bij het dragen van deze jas...

Maar goed dit is de jas geworden, op eigen maat. Er moeten alleen nog knopen en knoopsgaten gemaakt worden. Vandaar dat de middenvoor nog met rijgdraad te zien is. En die sierflap achter krijg ook nog een sierknoop. Maar die moet ik nog kopen.

Inmiddels hangt de jas in mijn kast, want hoe blij ik ook ben dat de jas klaar is, voorlopig wil ik hem niet meer zien...

Als je foto's wilt zien van de vorderingen kun je altijd even op mijn instagram kijken (zie rechterkant icoontje op de blog)





1 opmerking:

  1. Hallo!

    Wat een ontzettend mooie jas heb je gemaakt! Ik maak zelf ook graag jassen, blazers en jurken. Wellicht een brutale vraag maar zou ik hiervan het patroon mogen hebben? Wellicht kunnen we wat zaken uitwisselen?

    Als dit mogelijk is, kun je me mailen op: overig1@live.nl

    Ik hoop van je te horen!

    Groeten,
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen